Popis
Jaká jsou tajemství zemí, které mají nejlepší školství na světě? A jak to udělat i u nás?
---
Nepostradatelná kniha pro učitele, rodiče i studenty, kterým záleží na vzdělávání. A také pro ty, kterým se nelíbil náš školský systém, když sami seděli ve školních lavicích.
Lucy Crehan byla jako učitelka rozčílená neustále se měnící vládní politikou, zakládající se prý na zkušenostech z nejlepších vzdělávacích systémů. Ve Finsku, Kanadě, Japonsku, Číně, Singapuru a na Novém Zélandu strávila měsíce s učiteli ve školách.
Bere nás na exkurzi po těchto vzdělávacích systémech, vykresluje obraz školního života, dává smysl teoriím, faktům a číslům prostřednictvím příběhů skutečných učitelů a dětí a vybízí nás k zamyšlení nad cíli vzdělávání ve světle těchto rozdílných možností.
Jak se vychovává kolektivní odpovědnost v Japonsku a je důležitá? Proč dáváme tolik peněz do vzdělávání, ale výsledkem je průměr? Co stojí za úspěchem států s nejlepším vzděláváním na světě? Co udělat, aby našim dětem vzdělání k něčemu bylo? Proč mají finští žáci zdaleka nejlepší výsledky?
„Společně s autorkou nahlédneme z nové perspektivy témata, jako jsou podpora well-beingu, (de)profesionalizace učitelství, síťování škol, spolupráce mezi učiteli, podpora škol, které se potýkají s problémy, a mnoho dalších.
Kniha plná inspirativních myšlenek a nápadů, které využije každá učitelka, každý učitel a každý rodič.“
― Mgr. Daniel Pražák bdp., učitel na ZŠ Strossmayerovo náměstí, autor podcastu Hovory z kabinetu a finalista ocenění Global Teacher Prize Czech Republic v roce 2022
„Strhující, téměř detektivní vyprávění, které ukazuje složitost fungování vzdělávacích systémů.
Kniha je přirozenou oslavou školy a učitelů. Ukazuje učitelství jako kreativní a náročné povolání, které talentovaní, přemýšliví a obětaví lidé na celém světě vykonávají s velkým zaujetím a nasazením.“
― doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D., pracuje v Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání pedagogické fakulty UK, kde se zabývá výzkumem vzdělanostních nerovností v základním a středním vzdělávání a aplikací výzkumných poznatků do vzdělávací politiky
„Kniha Lucy Crehan je osvěžujícím způsobem nezaujatá a ukazuje, že se můžeme hodně naučit o tom, jak se učí jiné země.“
― rubrika Kniha roku časopisu Economist
„Odvážná a důležitá. Kniha Chytrozemě není jen pro odborníky: je to bezelstné a přístupné vyprávění o osobní cestě k lepšímu vzdělání.“
― Prospect
„Mysl rozšiřující, aktuální a naprosto fascinující. Jako úřadující ředitelka základní školy jsem ji četla s chutí a přiměla mě snít o vzdělávacím systému, který je vytvářen promyšlenými, zkušenými a starostlivými učiteli.“
― Caroline Sanderson, editorka magazinu The Bookseller
„Lucy Crehan důrazně obhajuje myšlenku, že se můžeme hodně naučit z toho, jak se učí jiné země.“
― Economist
„Tuto knihu si musí přečíst nejen učitelé, ale všichni, kdo se dnes podílejí na výchově nebo tréninku mladých lidí.“
― Sir Clive Woodward, bývalý hráč a trenér ragby, podnikatel
„Zásadní průlom.“
― Sir Michael Barber, britský pedagog, autor a globální expert na implementaci rozsáhlých systémových změn, vzdělávacích systémů a reformy vzdělávání
„Mimořádné postřehy, které jsou cenné pro ty, kdo se zvědavě dívají na jiné kultury, i pro ty, kdo chtějí přemýšlet o svých vlastních postupech. Tuto knihu by si měli přečíst učitelé, rodiče i tvůrci politik od začátku do konce.“
― Tim Oates, OBE profesor na univerzitě v Cambridge