Tadeusz Konwicki (* 22.7.1926) pochází z prostředí litevského venkova. Za války byl členem oddílu Zemské armády, po válce působil po studiích polonistiky jako novinář, později též jako filmový scénárista a režisér. S válečnými zkušenostmi své generace se pokusil zásadně vyrovnat už v prvotině
Třasoviska (Rojsty, 1948), jež však mohla vyjít až roku 1956. Výrazem autorovy snahy překonat tendenčnost předcházejících budovatelských próz z první poloviny 50. let byl román
Z obleženého města (Z oblężonego miasta, 1956), předznamenávající rovněž pozdější volný cyklus próz z litevského prostředí tvořený romány
Díra v nebi (Dziura w niebie, 1959),
Zvěročlověkoupír (Zwierzoczłekoupiór, 1969) či
Černá kronika lásky (Kronika wypadków miłosnych, 1974). Současné látce se s rostoucí kritičností souběžně věnoval v románu
Němý snář (Sennik współczesny, 1963),
Nanebevstoupení (Wniebostąpienie, 1967) a Nic, anebo nic (Nic albo nic, 1967). V 70. a 80. letech vydal v nezávislém „druhém oběhu" groteskně laděné romány
Polský komplex (Kompleks polski, 1977),
Malá apokalypsa (Mała Apokalipsa, 1979) a
Podzemní řeka, ptáci podzemní (Rzeka podziemna, podziemne ptaki, 1984), reflektující dobovou politickou situaci, a sérii volně komponovaných deníkových textů, na něž zčásti navázal i posledními díly z 90. let. Samostatnou kapitolu Konwického díla tvoří filmová tvorba, jíž se dostalo řady domácích i zahraničních ocenění.